Kakao – den kraftigste antioksidanten

21 jul

I dag lagde jeg min morgenkakao som alltid etter yoga, og mens jeg nippet til kakao, rørt ut i varmt vann med en liten dæsj havsalt, fant jeg et nytt studie. Det nylig publiserte studiet sammenlignet antioksidanter i kakao med innholdet i blåbær og acai blant andre bær og frukter.

Resultatet av testen viste at naturlig kakao og mørk sjokolade har betydelig høyere antioksidantinnhold enn annet frukt pulver og juice testet. Kanskje ikke så rart at kunafolket som drikker opp mot 40 kopper kakao i uka holder seg vitale og friske langt opp i årene.

Det høye innholdet av antioksidanter og en aminosyre som er med i dannelsen av hudens fargestoff melanin gjør kakao  til en ypperlig drikk i sommer. For de som ikke liker å drikke rå kakao finnes det et godt utvalg av rå mørk sjokolade som gjør samme jobben. 

Kakao er ikke bare til innvortes bruk. Man kan også lage ansikts- og kroppsmasker av kakao for å styrke huden og gi den et antioksidantkick.

Vi har rå kakao fra Renée Voltaire som egner seg ypperlig til å drikke, bake, lage rå sjokolade, eller hudmaske med. Kakao for gledens, helsa og hudens skyld. I like!

3 svar til “Kakao – den kraftigste antioksidanten”

  1. kristin oktober 24, 2012 kl. 08:01 #

    hei, nå har jeg kjøpt denne kakaoen, men får ikke til å lage den, må ha ting inn med teskje, det står rør ut i vann, kaldt vann og så varm opp? og så soya eller rismelk tilslutt, eller skal dette også koke? og mengde kakao og vann<+

  2. torillokologisk oktober 24, 2012 kl. 08:36 #

    Hei,

    Ojoj, da må vi få deg på rett vei:) Hurtigvarianten med vannkoker: Du tar 1-2 ss kakao i en kopp og koker opp vann. Så fyller du koppen med ca 2/3 vann (du må smake deg frem til ønsket styrke på kakaoen i forhold til størrelse på koppen) og rører ut. Deretter fyller du opp med ca 1/3 soya- eller rismelk (kan også varmes opp hvis mulig). Med soyamelk får du en tykkere og mer fyldig smak. Du kan eventuelt blande i 1 ss med lecithin for en rundere og fyldigere kakao ved bruk av rismelk. Ved bruk av kokeplate: En annen mulighet for den ALLER beste smaken er å koke opp ris- eller soyamelk med kakao i kjelen og droppe vann. Da må du ta så mye melk du ønsker og røre ut kakaopulver til ønsket styrke (krydderne tilsetter du også etter smak). Si fra hvis det fortsatt ikke funker! Ps. uten sukker så blir den litt bitter, men det vender du deg til etterhvert:)

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Oppløftende kakao i høst-gufsa « Gimle Parfymeri Økologisk - oktober 22, 2012

    [...] Hvis du vil lese mer om kakaoens historie og mange helsebringende effekter bør du ta en titt i boka Naked Chocolate (250,-). Ta også en titt på noen av de tidligere kakao-innleggene; Kos deg med rå kakao for helsas skyld og Kakao- den kraftigste antioksidanten. [...]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 115 andre følgere

%d bloggers like this: