Lag baby maten selv!

Vi foreldre vil gjerne gjøre alt så bra som mulig for barnet vårt. De store matvareindustriene vil ha det til at det er vanskelig å sette sammen et måltid til den minste på egen hånd. Venner forteller deg at det tok alt for lang tid å lage babymat, de prøvde men gav opp. Reklamen lyser fra alle steder om næringsrik (masseprodusert) babymat. Det er lett å bli usikker og tenke at matvareindustrien best tar vare på ditt barns ernæringsmessige behov. Det skrives lite om temaet barnemat, du finner ikke en fast spalte hver helg i en eneste avis slik det er for voksne. Hvorfor er det slik? Er vi blitt så late at vi ikke gidder å mose en gulrot med litt olje og kokevann? Er det lettere å kjøpe et glass med gulrot? Har du satt deg ned og smakt på forskjellen? Og da mener jeg også de økologiske variantene. Det er ingen tvil om at industrien tjener rått på vår usikkerhet.

Skaff deg en kokebok for barn.

Det er klart det er retningslinjer å følge når en skal servere de minste. Jeg anbefaler alle å skaffe seg en kokebok spesielt om barnemat, slik finner du supre oppskrifter som passer til hvert enkelt alderstrinn. Jeg husker godt hvordan jeg famlet med mitt første barn, var livredd for å servere noe feil sammensatt. Heldigvis oppdaget jeg fort at det var både gøy og enkelt å lage sin egen babymat. Det er en fin måte å introdusere barnet ditt for din families smaker i matlagingen. Det er ingen hindring å være mye på farten. Jeg tok som regel et frossent glass ut av frysen om morningen og ved tre tiden som var mitt barns middagstid var det tint og klart for oppvarming. Jeg lagde store porsjoner om gangen, samlet på små glass fra venner og bekjente og hadde alltid tre forskjellige retter for hånden i frysen. Maten har farge, smak og lukt, det er ikke bare en gusjebrun masse hvor du må lese deg til innholdet for å skjønne hva det er. Barn er også opptatt av vakker mat. Dessuten fortjener barn å få litt bitemotstand når de begynner å få tenner, det er sjelden å finne i kjøpeglasset. Jeg registrerer at en kan kjøpe barnemat opp til 18 måneder. Da lurer jeg litt på hva familien spiser som er så spesielt at den miste ikke kan ta del i måltidet?

Matglede i hver bit.

Gi barnet ditt matglede fra første munnfull, ikke vent til de blir store, da er det for sent. Barn som vokser opp på industrifremstilt mat vil også foretrekke disse matvarene. Barn som fråtser i dessert glass vil foretrekke søte smaker. Du får bokstavelig talt tilbake det du putter inn!

Hvis du vil lære mer synes jeg Margit Vea sin tilnærming til barnemat er super, du kan finne masse tips, oppskrifter og fakta informasjon på Hjemmelaget barnemat. Hun har også gitt ut tre kokebøker om barnemat. Jeg har selv testet nesten alle oppskriftene som er i hennes første barnekokebok, det er virkelig mat som smaker. Kanskje du kan gå sammen med en venninne og lage store porsjoner sammen?

Legg igjen en kommentar

