Ayurveda – vitenskapen for et langt liv

For noen år siden ble jeg interessert i ayurveda gjennom yogapraksisen min. Ayurveda og yoga er uløselig knyttet til hverandre, og begge retningene stammer fra de Indiske vediske skriftene. Jeg tror vi i vesten har mye å lære fra ayurveda i forhold til kosthold og livsstil. Her er en lett introduksjon til hva ayurveda er, og noen av prinsippene som kan gi en bedre forståelse av egen helse:

Ayurveda er et 5000 år gammelt medisinsk system fra India. I dag er Ayurveda godkjent av WHO som et naturmedisinsk system, som blant annet bruker mat som medisin. Ayurveda hevder at feil ernæring er en av hovedårsakene til at sykdom oppstår. Systemet legger vekt på individuelle behov og bruker mat for å forebygge og helberede sykdom. Ayurveda kalles ofte vitenskapen for et langt liv, fordi det tilbyr et komplett system med sikte på å fremme et langt liv uten behov for medisiner.

Ayurvedisk kothold benytter individuelle kostplaner som tar utgangspunkt i kroppens ubalanser, og tilpasses hver enkelt for at kroppens systemer skal komme i balanse igjen. Mat deles inn i ulike grupper etter smaker, og et komplett kosthold skal bestå av alle smakene- surt, søtt, salt, bittert og astringerende.

Amla er en av de mest brukte ayurvediske urtene, og er en naturlig kilde til vitamin C.

Kostplanene tilrettelegges av en ayurvedisk helserådgiver som kan avgjøre hvilken kroppstype du er, og hvilke elementer som dominerer deg for øyeblikket. Dette avhenger av alt fra din medfødte kroppstype, livssituasjon, tiden på året og perioden i livet. En utdannet ayurvedisk helserådgiver kan ved hjelp av å måle pulsen din avgjøre hvilken tilstand kroppen din er i der og da, og utfra det tilrettelegge hvilken type mat som vil virke stabiliserende og helsefremmende for deg. I tillegg til kostholdsveiledning anbefales ofte urter og for noen yoga- og pusteøvelser. Alt avhenger av hva man trenger og hva man er klar for å gjøre av endringer.

Uavhengig av kropstype er det en del grunnleggende kostråd som gjelder alle for å styrke fordøyelsen og helsen innen ayurveda. Her er noen råd:

  • Drikk lunkent vann for å styrke fordøyelsesprosessen. Unngå kald drikke, og spesielt rundt måltider. Kaldt vann nedsetter fordøyelsesfunksjonene.
  • Spis krydder som styrker fordøyelsen som kummin, fennikel, gurkemeie og ingefær. En god fordøyelse øker næringsopptaket og styrker kroppens evne til å skille ut giftstoffer.
  • Spis til regelmessige tider hver dag. Fordøyelsen er på det sterkeste midt på dagen så en god, og gjerne varm lunsj er viktig.

Her er et eksempel på en ernæringsmessig sammensatt rett som følger de ayurvediske prinsippene.

2 comments

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s