Spis fisk ladies!

Fisk og annen sjømat bidrar med en rekke essensielle næringsstoffer i norsk kosthold. Foruten å være en god kilde til  proteiner av høy kvalitet, er fisk rikt på de livsviktige vitaminene D og B12, og mineralene jod og selen. I Norge er det svært mange som har D-vitamin mangel, men som ikke er klar over det. En enkel blodprøve hos legen kan avdekke hvordan det står til med vitamin-D statusen, og er noe alle burde måle dersom man ikke er regelmessig i solfulle strøk og eksponerer huden for sol. For alle de som ikke spiser meieriprodukter er fisk den beste kilden til jod, og blir da spesielt viktig å spise for å ikke utvikle mangler av dette mineralet . Jodmangel kan gi alvorlige konsekvenser, spesielt for gravide kvinner. Fisk og annen sjømat er også en viktig kilde for inntak av tre av de viktigste marine n-3-fettsyrene. Disse fettsyrene, betyr mye for å forebygge hjerte-karsykdom, og er viktig for svangerskap og for fosterets vekst og nevrologiske utvikling.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s