Mat mot kreft

På mandag hadde Puls en lang reportasje om mat som motvirker kreft. Det handlet om en mann som hadde fått diagnosen kreft i spiserøret og hans kamp for å bli frisk. Sønnen hans, Chris McDonald er en kjent person innenfor  helse i Danmark, og han tok skjeen i egne hender for å finne ut hvilken mat som kunne virke forbyggende mot kreft.

Forskning

Han leste gjennom en rekke forskningsartikler, og hans viktigste råd er å gjeninnføre kål i kosten, erstatte salat med spinat og spise friske bær.

– Hvitløk irriterer kreftcellene mest av nesten alt, sier MacDonald til NRK Puls. Her kan du se filmen, Fuck Cancer.

Han nevner også Gurkemeie som en av de mest forebyggende krydderene, det er en sterk antioksidant og som kanskje mange vet også brukt mye mot betennelse.

I følge Bladgrønnsaker som hodekål, rødkål, spisskål, rosenkål, salat og persille, samt brokkoli og blomkål, er matvarer som har en spesielt beskyttende effekt.

Det samme gjelder gulrøtter, sterkt fargede grønne og gule grønnsaker, og sitrusfrukter.

I samme moment nevner Lege Bernt Rognlien at sukker skaper ett miljø i kroppen som kretfcellene trives i, en sukkerfri kost kan derfor være nødvendig.

Her kommer en av favoritt oppskriftene til Torill, vår ernæringsfysiolog.  Retten  inneholder gurkemeie, og en masse andre matvarer som forbygger kreft.

Kitcheri

 

Dette er en unik rett som ifølge ayurveda har medisinske egenskaper, og sies å kunne helbrede alle sykdommer hvis man kun spiser det i 2 uker. Retten tilfører ikke bare næringsstoffer til kroppen, men på grunn av kryddersammensetningen støtter den også fordøyelsen. Dette er en vegetarrett som gir fullverdig og lettopptakelig protein, og er en god kilde til jern og andre mineraler. Dette gjør Kitcheri til en spesielt fin rett i perioder med mye stress, eller hvis man er syk. I tillegg er den naturlig fri for gluten og melk.

Oppskrift

1,5 dl mungbønner / små grønne linser (anbefaler Saltå Kvarn)

1,5 dl naturris

2 porsjoner valgfrie grønnsaker (Bruk en type grønnsak du liker som f.eks: 2 rødbetter, 3 gulerøtter, 1 stor søtpotet, 2 never spinat, 6 tomater eller 1/2 bunt brokkoli)

1/2-1 ss kummen

1/2-1 ss tørket ingefær

1/2-1 ss fennikel (finmalt eller frø)

1/2 ss gurkemeie

3 ss kokosolje /klarert smør/olivenolje

Havsalt og sort pepper etter smak

Varm opp 1 ss kokosolje i en kjele og tilsett krydderiene i oljen. Tilsett deretter  mungbønner / små grønne linser og ris i oljenblandingen, og hell over vann til 5 cm over bønnene og risen. La koke opp, og skru ned varmen etter oppkok. Deretter kokes dette på lav varme i ca 25 minutter under lokk. Under koketiden forberedes grønnsakene som blandes i etter ca 25 minutter. La retten fortsette å koke i ytterligere i 10-15 minutter. Rør inn 2 ss kokosolje etter ferdig koking.

Du kan også  tilsette noen grønnsaker etter at bønnene og risen er ferdigkokt. Grønnsaker som spinat og tomat syns jeg passer godt til å blandes i rått rett før servering. Da kokes blandingen med bønner / linser og ris ut koketiden på ca 35-40 minutter uten at det blandes i grønnsaker underveis.

One comment

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s