FAIRTRADE – bevisst bruk av forbrukermakt!

I dag vil jeg gjerne skrive om et viktig tema som jeg håper så  mange som mulig  tar seg tid til å lese. Mange kjenner kanskje allerede til rettferdig eller «urettferdig» handel, men jeg tror det er mange som ikke gjør det også. Kaffe er en vare med høy omsetning på verdensmarkedet, men pengene kommer ikke frem til de som dyrker den.
Multinasjonale kaffeselskaper dominere kaffesalget verden over som er verdt over $ 8 millioner årlig. Dette gjør kaffe til den mest verdifulle handelsvaren etter olje. Men det som er så urettferdig er at mens vi betaler forholdsvis høye priser for våre latte og cappuccino, er prisene som betales til kaffebøndene  fortsatt så lave at de ikke kan leve av det de tjener på salget sitt. De jobber lange dager med et fysisk tungt yrke, og har uvurderlig kunnskap og erfaring om kaffedyrking som har gått i arv i generasjoner. Til tross lever de i dyp fattigdom og har hverken nok penger til mat, skolegang til barna eller helsetjenser. Mange bønder har blitt tvunget til å forlate sine kaffefelt for å finne andre måter å forsørge familiene sine på.

Ingen steder er dette paradokset mer tydelig enn i Etiopia, som er selve fødestedet til kaffen. Etiopia kan høste og tilby noe av de høyeste kvalitets kaffebønnene på det internasjonale markedet. Den prisbelønte dokumentarfilmen Black Gold forteller historien til  bøndene som produserer verdens beste kaffe, og kan anbefales på det varmeste. Den kan kjøpes gjennom Fairtrade Norge til 150 kr.

Vi på Gimle Øko er sikre på at mange forbrukere ville ha valgt produkter som gir  mer retteferdig fordeling av fortjenesten dersom de hadde hatt kjennskap til denne urettferdighteten. Kaffe er kun et eksempel på en kjær råvare for oss der bøndene som produserer varen ikke får verdig betaling for sin jobb. Kakao og bananer er andre eksempler.   Det vi ikke må glemme er vår innflytelse som forbrukere. Ved å gjøre bevisste valg, kan vi være med å gjøre handelen mer rettferdig og bærekraftig. Se etter Fairtrade-merkede produkter neste gang du er i butikken! Takk for oppmerksomheten:)