Grønnvask dine barn!

Jeg mener det ikke bokstavelig, men som en påminnelse på at våre minste trenger å vokse opp i omgivelser som ikke er mer miljøbelastet enn nødvendig. Mye har skjedd de siste 30 årene på godt og vondt. Da jeg var liten satt vi uten sikkerhetsbelte i bilen og min far nøt flere sigaretter inni bilen på vei til hytta. Nå vet vi heldigvis bedre, både med hensyn til sikkerhet og passiv røyking. Jeg fikk kvikksølv i tennene da jeg hadde hull og ingen syntes det var rart. Hvor står vi om 10 år? Kommer mine barn til å lure på hvorfor vi smurte oss inn med en rekke kunstige kjemikalier uten å stille kritiske spørsmål ved det? Skal jeg da svare, nei det var jo ikke bevist at det var farlig? En rekke forskere antydet at her var det fare på ferde, men tja, var det så farlig da?

Hvordan forholder vi oss egentlig til så mye motstridene informasjon rundt kosmetikk og miljøgifter? Skal vi stole på EU og den norske stat som sier at dette er trygt? Har vi råd til å vente i 10 år og se barna våre inn i øynene og si; jeg visste ikke bedre?

Historien gjentar seg hele tiden, de første som roper om skadelige stoffer, være seg i mat, tekstiler, leker, plast eller kosmetikk blir sett på som hysteriske. Ta bevisstheten rundt BPA i plastikk, for fem år siden ble det sett på som sært å stille spørsmål ved denne miljøgiften. I dag har nesten alle leverandører «uten BPA » på sine plastikk produkter rettet mot barn.

Hvem forsker på miljøgifter i kosmetikk og senskader? Hvilke interesser har de som forsker? Hvorfor forskes det ikke mer? Jeg vet ikke svaret, men jeg vet at planeten vår er i trøbbel, og vi mennesker også. Vi bader i miljøgifter, og jeg vil kunne se mine barn i øynene og si at jeg tok signalene på alvor.

Min oppfordring til deg er at du blir miljøaktivist i ditt eget hjem! Jeg vil at du skal oppsøke kunnskap, ikke sitt på gjerdet og vent på bevis. Jeg vil at du skal være kritisk til oppleste sannheter og skape din egen sannhet. Som forbruker har du masse makt, bruk makten din til å grønnvaske dine omgivelser.

Du finner god informasjon og inspirasjon i denne boken fra Susannah Marriott, Green Babycare. jeg fant en på salg i en bokhandel i Oslo. Den kan lett bestilles på nett selvfølgelig. Noen ganger er det bare ett lite puff som skal til…

One comment

  1. Hei, det er jo mange ting man lurer på feks. parabener
    det finnes vel fire typer jeg ringer Mattilsynet
    de sier dette stoffet har vært brult i mange år å er ikke farlig 🙂 det er tilatt 1% ok sier jeg det må da være en grunn 🙂 mange andre stoffer som også er farlige har også 1% så da forstår ikke jeg det finnes ikke kontroll det er kun importøren som skal være den som har ansvaret det blir jo helt galt.Se fek.»Phenoxyethanol» finnes i mange typer kremer det er stoff som både er kreftfrembringende og hudirriterende men bare 1 % 🙂
    men slik er det jo med parfymer også 100 vis av sjemiske stoffer så jeg anbefaler gå over til altenativ parfyme basert kun på essensielle oljer lik aromaterapien.

Legg igjen en kommentar

