Økologisk skolehage til alle barn

 Skolehager er et fantastisk tiltak som skal gi barn mulighet til selv å dyrke planter, se de vokse og gro, samt lage mat ut fra det de har avlet frem. Tanken er at hagene skal fungere som et pedagogisk verksted der barn kan lære om mat, naturen og livet, men også om andre fag som matte og språk. Fremfor alt skal det gi barn mulighet til å nyte naturen og utfolde seg mens de utvikler et nært forhold til maten de spiser og styrke matkulturen. I Oslo er Geitmyra skolehage en av de mest etablerte og har siden 1909 vært selve hjertet for all skole- hagevirksomhet i Oslo.

Tenk så fantastisk hvis alle skoler i norges land hadde en økologisk hage i skolegården side om side med fotballbanen og basketballnettet. Dette er et av målene til Oikos (fellesorganisasjonen for økologisk produksjon og forbruk) – Alle barn én skolehage! De jobber for at alle barn i barnehage/SFO/Grunnskolen skal ha mulighet til selv å dyrke planter og lage mat ut fra det.  Alle trenger å få erfaring med egen dyrking og bruk av egne dyrka planter og vekster skriver de.

Hvis deres barn ikke har tilgang  til en slik hage kan man ta kontakt med en økologisk bonde i nærheten og spørre om det er mulig å leie et område av gården til å lage en hage der. Eller man kan prøve å sette i gang et tiltak på skolen eller i barnehagen. Alice Waters som er grunnleggeren av den økologiske bevegelsen på 70-tallet, er en fantastisk inspirator i etablering av skolehager med prosjektet sitt Edible Schoolyard (her kan dere se et inspirerende innslag på youtube med Alice Waters som snakker om prosjektet  http://www.youtube.com/watch?v=MTadAxKxq3M)

2 comments

  1. Hei, jeg er veldig glad for at jeg oppdaget Gimle Parfymeri og bloggen deres. Det er fantastisk inspirasjon for meg som akkurat har fått øynene opp for det økologiske! Jeg lærer noe nytt hver gang dere oppdaterer og jeg blir mer og mer overbevist om at jeg har valgt en riktig vei for meg og min lille når det gjelder kosthold og verdier. Tusen, tusen takk! 🙂

    Titt gjerne innom oss på Livsstrategi.org om dere har lyst!

    Klem Tone

Legg igjen en kommentar

