Kommer det til å bli forbudt med urter?

Vi har de siste dagene fått flere mailer fra kunder og bekjente som har oppfordret oss til å signere ett opprop mot noe en mener er en alt for streng lovgivning av urtemedisin i EU. Saken er den at 1 mai  vil EU sette i verk nye lover som fører til at de aller fleste medisinske urter fra Europa, Kina og Afrika vil bli forbudt. Det sies at store multinasjonale selskaper har drevet hard lobbyaktivitet i mange år for at vi ikke lenger skal ha noen reell valgmulighet når det kommer til sykdom, men at vi vil stå igjen med å velge mellom syntetiske medisiner om vi blir syke. Misforstå meg rett, jeg er den første til å bruke legemiddel basert medisin om jeg skulle bli alvorlig syk og om jeg ser at jeg må bruke  sterkere skyts enn urter, vitaminer og mineraler,ernæring, homeopati og akupunktur.  Jeg mener selv at det er en unødvendig kløft mellom disse to verdenene, og har tro på samarbeid og gjensidig respekt.

Eu sier nå at det kun vil bli lov til å selge urter der det er forskningsbasert vitenskap som viser at urten har en effekt. Dette synes jeg i utganspunktet høres veldig bra ut, siden jeg er stor fan av forskning. Jeg skulle bare ønske at det var like lett å gjennømføre i praksis. Når en vet at det tok 2 år å bevise fennikelens krampeløsende og luftdrivende effekt på magen, kan en tenke seg at en må vente lenge på at helt ufarlige urter som har vært i bruk i tusener av år skal bli lovlig i salg. Økonomisk blir det vanskelig  å gjennomføre for urtedistributørene, for der legemiddel industrien stiller sterkt på at de kan patentere ett produkt og være alene om å selge det i flere år, vil urtemedisinen ikke ha mulighet til det samme. Dette fordi det er helt umulig å patentere noe som er 100% naturlig fra naturens side, kamille er kamille uansett hvordan en vrir og vender på det. Dermed kan en ikke få patent og enerett på for eksempel Kamille. Det vil derfor ikke lønne seg å forske på urter. Dessverre. Generasjoner av Kinesere, Ayurvedere, Tibetanere og Indianere har brukt urtemedisin for å få bedre helse siden tidenes morgen, det er trist at EU nå setter en stopper for at vi alle skal få kunne nyte godt av deres ervervede kunnskap, og at vi selv ikke skal få lov til å bestemme på hvilken måte vi vil ta vare på vår egen helse på.

Kildene jeg har hentet informasjon fra er fritt helsevalg og Save Natural Health , på sistnevnte side kan du se en video, samt signere på oppropet.

Sitter du på mer info enn meg, hører jeg gjerne fra deg. Bruk gjerne kommentarfeltet, eller send oss en mail.

2 kommentarer

  1. Dette var utrolig godt skrevet!!! hilsen en jente (student) på 21 år som prøver å være så miljøvennelig og sunn som over hodet mulig 🙂

Legg igjen en kommentar

