Frisk, syrlig og søt sommerfrokost

Frokost-boken til Camilla Jensen har virkelig inspirert meg på morgen-mat fronten, og jeg har kastet meg over oppskriftene hennes med liv og lyst.

Det enkle kan tydeligvis være det beste, for min foreløpige favoritt er denne enkle grøt-oppskriften som smaker helt fantastisk! Grøten består av bokhvete og grapefrukt med mandeldryss. Jeg innrømmer at hver for seg så fortoner de to første ingrediensene  seg ikke som favoritter for meg. Selv om jeg i utgangspunktet var litt skeptisk til oppskriften, så ble de sammen helt nydelige, akkurat som hun beskrev den i boken sin. «I min gane treffer kombinasjonen av den runde bokhveten, syrlig grapefrukt og søte mandler fullendt og perfekt på en ren og enkel måte»

Bokhvete med Grapefrukt og hakkede mandler:

Kok opp 1 dl bokhvete med 2 dl vann (har du lagt det i bløt natten over og så koker det på under 10 minutter)

Hakk en halv grapefrukt og en neve mandler, og dryss over bokhveten på tallerkenen

Nyt grøten mens du hører fuglene ønske dagen velkommen, leser en fersk avis, eller rett og slett bare èr.

For de av dere som er lavkarbo-fans, så er grapefrukt den frukten som inneholder minst karbohydrater. Mandlene på grøten bidrar også til en lavere GI på grøten. Og bokhveten er glutenfri. Hurra!

Legg igjen en kommentar

