Rå kokosmakroner med mangosorbet

Friske, sommerlige, lette, og superenkle å lage. Det er en liten beskrivelse av disse rå makronene som jeg lagde onsdag formiddag i en spesiell anledning. På onsdag var det nemmlig vår kjære kollega Gunn-Turi sin bursdag, og til pausen klokken tre var det på sin plass med en aldri så liten overraskelse.

For å finne noe passende i sommervarmen uten melk, egg eller gluten, tok jeg frem raw-food boka mi fra Ani Phyo. Jeg var på jakt etter noe som skulle være lett, både i magen og til å frakte med seg, men det aller viktigste var å finne noe som passet til Gunn-Turi. Da jeg bladde opp på siden med disse solgule herlighetene, så jeg med en gang at de var perfekte til et ekte sommerbarn. De var også perfekte for meg å lage en tidlig formiddag siden de var så enkle.

Jeg liker at kaker (og mat selvfølgelig) skal se delikat ut, og det syns jeg disse makronene gjør med den hvite kokosbunnen mot den gule sorbeten  toppet med orange appelsinzest. Delikate makroner til en delikat pike:).

Smaken var en positiv overraskelse av søtt, salt og syrlig. De kan absolutt anbefales hvis man vil  lage en sommerlig og avkjølende dessert, og hvis man vil glede en man setter pris på.

Oppskrift:

Kokos bunn:
4,8 dl kokosmasse
1,2 dl cashewnøtter (bløtlagt i ca 2 timer)
1/4 ts havsalt
0,6 dl agavesirrup
 
Mangosorbet:
4,8 dl oppkuttet mango (legges i fryseren)
2,4 dl vann eller ferskpresset appelsin juice
2 ss agavesirrup (kan utelukkes)
 
Fremgangsmåte:
 
 
Bunnen: Bland alle ingrediensene i en god kjøkkenmaskin, og miks til en jevn masse. Legg plastfolie i sandkakeformer og fordel røren ut i formene (ca 2 ss i hver form). Lag en fordypning i midten (til sorbeten), og trykk massen ut i kantene. Sett i fryseren i minimum 30 minutter slik at de stivner lett.
 
Sorbeten: Miks de frosne mangobitene med vann eller juice til en jevn masse i en kjøkkenmaskin.
 
Ta makronene ut av fryseren og løsne de fra formen. Fyll sorbet i fordypningen og pynt med appelsin eller lime zest på toppen. Plasser ut på et fint fat for servering. De kan oppbevares i fryseren etter at de er klare.  

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

