Hete aubergineruller med fetaost

På jakt etter noe enkelt å lage til en utendørs bursdagsfeiring med grilling på hovedmenyen falt valget på disse rullene. De er inspirert av Renée Voltaire sine aubergineruller fra boken Salig Blanding, men jeg gjorde noen små endringer. Rullene var morsomme å lage, og de tok seg veldig godt ut på det sommerdekkede bordet.

De smakte absolutt himmelsk synes jeg. Blandingen av chili, ruccoloa, dadler og fetaost i fyllet ga en rik smak som tilfredsstilte alle smaksløkene. De egner seg godt som fingermat eller hvis man vil ha noe lite og enkelt til et glass rosévin en varm sommerkveld.

 Oppskrift (gir ca 14 ruller):

2 auberginer

200 g fetaost (i orginaloppskriften er det chèvre)

1 pose ruccola (2 never til fyllet, og resten rulles inn)

1dl opphakkede valnøtter

6 oppskjærte dadler

1/2 rød chili (jeg brukte med frø for en sterkere smak)

Olivenolje til å vende auberginerullene i

Slik lager du rullene:

Skyll auberginen, og skjær de på langs i tynne skiver. Vend skivene i olje og stek i pannen, på grillen eller i ovnen til de er gylne. La de avkjøles, og bruk et papir til å trykke over hvis det er mye olje igjen på skivene. Bland sammen fetaost, valnøtter, dadler, chili og ruccola (revet i små biter) i en bolle til fyllet, og smak til med pepper og havsalt. Legg aubergineskivene ut på et fat, fyll med en klatt røre, legg noen ruccolablader på og rull sammen til delikate ruller.

Ferdig!

Etter sommergrillingen var det noen ruller til overs som gikk med til en liten kveldssnack. Godt!

4 comments

  1. Tusen tusen takk for alle de fantastiske oppskriftene du legger ut!! Jeg scroller nedover, og lagrer alle jeg kommer over 😉 Kan ikke skjønne at jeg ikke har vært innom denne bloggen tidligere! 🙂

    Fortsatt god helg!:)

  2. Takk! I butikken jobber det en ernæringsfysiolog i tillegg til meg som er naturopat, vi er begge over snittet glade i god og sunn mat, så følg med fremover, vi legger stadig ut nye oppskrifter vi liker! Var inne på bloggen din og tittet, nydelig blogg du har!

  3. Takk for hyggelig tilbakemelding 🙂 Idag gikk jeg gjennom listen jeg hadde lagret, og tror dette blir dagens kveldsmat/middag 😉 Gleder meg til å prøve!!

    Ønsker deg en good mandag!

Legg igjen en kommentar

