Oppskriften du ikke vil gå glipp av!

Jeg blir så glad hver gang jeg oppdager noe nytt, godt,  fantastisk lettvint og sunt! I det siste har jeg lagt min elsk på hjemmelaget Chiagrøt. Ett måltid som er både raw food, super food og lavkarbo i ett! Spesiellt herlig med tanke på at lavkarbo ofte er kjøttbasert, mens denne retten altså er vegansk.

Chia er små frø som etter linfrø er den matvaren som inneholder mest omega 3 fra planteriket. Chia inneholder masse fiber, det gjør at du holder magen flat, blodsukkeret stabilt og kolestrolnivået lavt.  For ett fabelaktig lite frø! Når jeg spiser chia blir jeg god og mett uten at jeg trenger å spise så mye, og jeg holder meg mett lenge. Energien min blir god og balansert. Ofte spiser jeg den til frokost, men den er også perfekt å ta med seg og spise til lunsj. Frøene må trekke ca 15 min, for de trekker til seg 10 ganger sin egen vekt i væske.

Nå tenker jeg du er nysgjerrig på oppskriften?

Her kommer den:

Balanserende Chia grøt.

2 ss hampfrø

2,5dl vann

2 dadler

1 ss lecitin

litt vanilje og salt

4 ss chiafrø

Jeg putter gjerne i 1 ss Lucuma og 1 ss Mesquite, det er ikke noe must, men den blir både bedre og litt sunnere da. Blend alt sammen!Om vinteren bruker jeg lunkent vann, så jeg beholder varmen i kroppen. Blander du alle ingrediensene sammen og utelater chiafrøene har du en god hampmelk som du kan bruke på granola eller i smoothies.

Dryss kanel på toppen, topp gjerne det hele med goji og inca bær, eller ferske bær om du har det. Yammi!

Chiafrø fåes i de fleste helsekostbutikker i Oslo, men bor du ikke her, eller ønsker en bedre pris kan du bestille de her. Leveringstid er ca 8 dager.

Legg igjen en kommentar

