Fantastiske spirer til lunsj

Når jeg lager spirer til lunsj blir jeg så energisk at jeg kunne spist det hver dag. Om ikke daglig, så har det ofte vært på både lunsj- og frokost tallerken min denne høsten. I dag serverte jeg salat med mungspirer til mine kollegaer, så nå er vi alle proppet fulle av energi og livslyst!

Mungbønner er min favoritt å spire. De spirer i løpet av 3-4 dager, og er lette å ha med å gjøre. Bare skyll de i vann morgen og kveld, så spirer de fint. Fremgangsmåten av spiring står veldig lett forklart på pakken, men jeg forklarer det her også.

Du behøver:

Ett stort norgesglass eller syltetøyglass

1 kjøkkenhåndle

1 strikk

mungbønner

Fremgangsmåte:

Skyll bønnene, og legg de i bløt i kjøleskapet over natten. På morgenen skyller du de igjen, og putter de i ett glass som du setter opp ned på skrå på kjøkkenbenken, lent inn mot veggen slik at vannet kan renne av. Før du snur kjøkkenglasset fester du ett tynt kjøkkenhåndkle med strikk foran åpningen på glasset. Skyll bønnene lett og fort morgen og kveld til de har vokst seg passe store til å spises (se bildet).

Nå er det bare å lage en herlig salat! Min salat er inspirert fra Camilla Jensen sin kokoebok «Frokost». Jeg tar som regel det jeg har av grønnsaker sammen med litt nøtter som jeg hakker og salter, og så har jeg en frukt sammen med blandingen, f.eks melon, eple eller fersken. Det jeg alltid har i retten er grønnsaker, 1 frukt, saltede nøtter/frø og persille. Det er kjempe godt med mynte i salaten. 🙂

Dagens salat som er avbildet består av:

Mungbønnespirer

1 Hjertesalat

1 grønn, gul og rød paprika

1 pakke bladpersille

1/2 galia melon

Hakkede mandler blandet med olivenolje og salt.

Bon appetitt!

2 comments

  1. Jeg visste faktisk ikke at man kunne lage det selv! Har bare kjøpt sånne på boks jeg, men jeg skal prøve det en gang 😀

  2. Ja, det er egentlig ganske lett å lage! Etter man har laget det første gangen så er det så mye greiere å lage senere 🙂
    God fornøyelse!

Legg igjen en kommentar

