En lett suppe som gir deg litt pusterom

Julemat hører julen til, og jeg kan innrømme at jeg nok har kost meg litt vell mye av all den gode maten julen har å by på. Ikke har jeg veldig dårlig samvittighet for det heller. Jeg synes det smaker godt, og det er tross alt ikke mange dagene.
Etter flere dager med tung julemat smaker det desto bedre med grønnsaker og antioksidanter! I går laget jeg meg en lett vegetarsuppe med karve som hjelper fordøyelsen på vei etter litt for mye av litt av hvert. Denne Gulasj-suppen smakte nydelig, og var akkurat det jeg trengte for å ikke gå nedenom og hjem av kjøtt, fett og sukker.
Vegetar Gulasj
  • 200 gr. grønne linser
  • 100 gr mungbønner
  • 2 stk løk i biter
  • 1 stk rød paprika
  • 2 båter hvitløker
  • 2 ss olje
  • 3 ss tomatpuré
  • 1 l grønnsaksbuljong
  • 2 ts karve
  • 1 stk purre
  • 2 stk gulrot
  • 2 ts paprikapulver
  • 1 ts tørket oregano
  • 1 ts salt
  • ½ ts pepper

Fremgangsmåte:  Kok opp linser og kikerter, ta evt opp fra fryseren om du er en av de flinke som har sånt klart til bruk.

Varm litt olje i pannen sammen med paprikakrydder og karve. Tilsett løk, tomatpure, buljong og resten av krydderene. Tilsett purre, paprika og gulrot og la trekke i 5-10 min. Til slutt kan du blande inn linser og bønner. Det er ikke umulig å bytte ut kikertene med kyllingkjøttdeig om du heller vil ha det. Da steker du kyllingkjøttdeigen sammen med løken før du tilsetter alt det andre.

Denne retten er enkelt, smakfull og lett for kroppen!

Legg igjen en kommentar