En skikkelig kul grønnsak

Denne grønnsaken var det faktisk en afghansk venn som introduserte meg for. Den er vellkjent i Asia for sine helsebringende effekter, og i Europa finnes den som kosttilskudd, hovedsakelig for å senke blodsukkeret og mot diabetes. I Norge er tilskudd av den problematisk å kjøpe da konsentrert form ansees som ett legemiddel. Heldigvis er det ikke noe i veien i å spise den i sunn og naturlig form!

Bitter Melon heter grønnsaken, og som navnet tilsier så er den ganske bitter. Den stimulerer fordøyelsen, og er derfor fin å spise på begynnelsen av måltidet. Den har mange forskjellige virkestoffer i seg, hvorav  tre av de går på å senke blodsukkeret, eller å øke insulin sensitiviteten vår. Den virker også hemmende på apettiten. Den skal etter sigende være fin mot både virus, malaria og bakterier. Forskning fra St Louis University hevder at den virker hemmende på brystkreft og skal hindre cellene i å dele seg videre. En flott grønnsak for oss kvinner med andre ord!

Det finnes utallige oppskrifter på asiatisk og indisk mat med Bitter Melon, til og med videoer på youtube som viser hvordan du tilbereder den! For å bli kvitt den bitre smaken kan den legges i saltvann i 10 min før den tilberedes. Den fåes kjøpt på de fleste asiatiske matvarebutikker.

Selv juicer jeg den, høres kanskje litt uvanlig ut, men synes den litt bitre smaken kommer helt til sin rett i denne gode juicen her:

Bitter Melon Juice:

1/2 øko agurk

2 stenger øko stangselleri

1 øko eple

1 bitter melon

Juice alt sammen og nyt en grønn frisk detox drink til frokost!

 

Grønnsaken er stimulerende på kramper og gravide bør være forsiktige med høyt inntak over lang tid. Det samme gjelder for det som bruker medisin mot diabetes, da dette vil kunne ha innvirkning på doseringen av medisinene.

4 comments

  1. Oj, spennende🙂 Denne skal jeg teste ut! Juicen så veldig fristende og SUNN ut! Selv, har jeg dessverre ikke juicer enda, men kanskje jeg skal prøve meg på en smoothie❤
    Takk for tips og info!

  2. Ja, sunn er den absolutt! Den vil sikkert fungere i en smotthie også, fortell meg gjerne hvordan det gikk🙂

  3. Det hadde ikke jeg heller før for noen år siden. Godt at andre kulturer kan berike oss med litt flere grønnsaker, alltid spennende med noe nytt!

Legg igjen en kommentar

