Hvem den typiske øko-kunden er

I dagens Aftenposten skrives det at Norgesgruppen har foretatt en undersøkelse om hvem det er som kjøper økologisk mat. For min del så traff de skummelt bra, hva med deg?

Den typiske kunden skiller seg ut ved å lese Morgenbladet, Dagsavisen og Aftenposten Innsikt. Rucola, Camembert og Fairtrade kaffe finnes i matskapet, og de spiser dobbelt så mye frukt og grønt sammelignet med gjennomsnittet.

Det viktigste argumentet for å velge økologisk er sunnhet, men øko-kunden er også mer samfunns og miljøopptatt. Det er flest oslo-folk som velger økologisk, spesiellt familier i alderen 33-39 år.

De som kjøper økologisk mat spiser bare en femtedel av frossenmaten gjennomsnittet gjør, og velger vissnok da frosne grønnsaker og fiskegrateng. De spiser tre ganger så mye fisk, skalldyr, indrefilet og biff. Pølsespising er det en tredjedel  mindre av, mens kundene spiser tilsvarende mye av ost fra ostedisken.

I handlevognen havner helst ferskpresset juice fremfor konsentrat, rucola, avocado, asparges og snack tomater fremfor tradisjonelle matvarer.

Hva sier du, er du en typisk øko-kunde, eller nekter du å la deg bli puttet i en gruppe?

2 comments

  1. Ja her stemte det veldig bra, bortsett fra Morgenbladet og Dagsavisen, + at jeg er over 40 og bor på landet. Er ikke tvil om at de som bor i større byer likevel er mere opptatt av økologisk, noe som opgså har sammenheng med at de er høyere utdannet og har bedre tilgang enn landsbygda! Blir veldig overrasket når jeg møter noen som er like økoopptatt som meg på «landet».

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s