Om søppelmat, barnemat og kjøkkenbenken

«Vi trenger en matrevolusjon» skriver Margit Vea i dagens Aftenposten. Hun er faglærer i ernæring helse og miljøfag, og for våre kunder kanskje aller mest kjent for å ha skrevet boken «Barnemat» som vi selger i butikken.

Margit Vea slår ett slag for kjøkkenbenken og hjemmelaget mat. På 80-90 tallet var kjøkkenbenken nærmest ett skjellsord, man skulle heller bruke tiden på noe mer fornuftig, og dermed gikk store deler av vår matkunnskap tapt. Den typiske barnamaten er ofte den verste maten. Det er gjerne farseprodukter som er fulle av e-stoffer, dårlig fett  og sukker. Margit Vea nevner produkter som pølser, kyllingnuggets, nudler, taco, posemat og brus. Er det dette vi vil fostre opp neste generasjon på?

Margit kommer med et ønske om at alle førstegangsfødende burde bli tilbudt matkurs. Når barnet er nyfødt er man gjerne mest  motivert for å gi barnet sitt en frisk og sunn start på livet. Mange er usikre på hvordan de best lager barnemat uten å varme opp ett glass eller pulver. Ett matkurs kunne gitt kunnskap om hvordan en enkelt lager middag for hele familien, og ikke trenger å lage to forskjellige middager. Hva mener du- er matkurs for førstegangsfødende en god idè? Er det noe du ville benyttet deg av om du hadde fått tilbudet?

Trenger du inspirasjon til å lage barnemat er uansett «Barnemat» boken til Margit Vea en fin introdusjon til barnematens verden. Besøk også bloggen «Gourmet Baby», for mere tips til hjemmelaget babymat!

 

 

 

2 comments

  1. Det tror jeg er en strålende ide. Gratis eller ei. Jeg har en nabo/venninde som bar gitt datteren din mcdonalds siden hun kunne spise fast føde. Jeg har reagert på det mange ganger men jeg tør ikke å si noe for hun er ikke akkurat den man lærer om kosthold eller noe i det hele tatt for hun vet best og vet alt selv om hun er like smart som disse paradise damene:/ Hun sier rett opp i ansiktet mitt: Åh i dag blir det peppes og i dag blir det enkelt så vi tar en grandisosa og idag har vi spist POMFI ( pomfrittes). Det skal sies at de sikkert lager normal kost og men det er ikke mye grønnsaker som blir spist men heller kastet. Ungen er faktisk syk hele tiden og moren skjønner ikke hvorfor. Jeg propper hele facebooken min full av propoganda om sunn mat til store OG små, om sukker, usunne ting for jeg er en sånn som elsker å lese på ettiketter:P Er vegetarianer og de tror jeg bare spiser salat og faren til dette barnet spurte meg om mitt kosthold? De drikker bare brus og spiser bare ferdigmat og peker på meg? Det verste er at de er styggtynne og de ser ikke friske ut. Hun har fett hår hver dag og han har en fettprosent på 4… Nei de kommer til å gi den ungen masse problemer men håper hun slipper unna for ungen er så nydelig<3

Legg igjen en kommentar

