Får huden din nok sink?

Antioksidanter er viktig for å holde huden sunn, og for å forsinke aldringsprosessen. Vitamin C og E er eksempler på to kjente antioksidanter som beskytter huden både innenfra gjennom kosten og utenifra med gode hudpleieprodukter. En litt mindre kjent antioksidant for huden er sporstoffet sink.  Sink beskytter mot UV-stråling, øker sårheling, styrker immunforsvaret og forsinker aldringsprosessen og dannelse av rynker.  Overhuden er funnet å ha fem til seks ganger høyere konsentrasjon av sink enn i de dypere hudlagene og vil her beskytte huden og virke antiinnflamatorisk.

Innvortes anbefales en daglig dose på 15 mg for en voksen person, og gode kilder er matvarer som østers, egg, gresskarkjerner, sesamfrø og belgfrukter. Vegetarianere bør være ekstra oppmerksomme på tilførsel av sink da det er bedre opptak fra animalske kilder som kjøtt og fisk. Hvis du spiser ren plantekost bør inntaket være på minimum 20 mg per dag. Siden huden bruker så mye sink  kan mangelsymptomer merkes på huden fra milde symptomer som uren hud til mer alvorlige mangelsymptomer med hudutslett og forhorning av huden.

Hvis du opplever noen av de mildere mangelsymptomene kan det være lurt å innføre mer sink i kosten, og eventuelt ta et tilskudd. For anti-aldring lønner det seg å ha et sinkrikt kosthold. Dersom du mistenker større mangler kan du gå innom en helsekostbutikk og ta en sinktest.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s