Får du i deg nok essensielt fett og fettløselige vitaminer (A,D3,E,K) ?

Essensielt fett er nemlig ikke ett fett. Veldig mange er kostholdsbevisste og fokuserer på å få i seg nok frukt, grønt og magre kjøttprodukter. Det som ofte blir glemt er fokuset på tilstrekkelig og riktig fett som en del av et sunt og variert kosthold. Kroppen trenger å få tilført det vi kaller essensielt fett som den ikke kan lage selv,  på lik linje med vitaminer, mineraler, karbohydrater og proteiner.

Det er lett å bli forvirret, men med riktig fett og essensielle fettsyrer snakker vi om to forskjellige og livsnødvendige typer. Alfa-linolensyre (ALA) fra omega 3 familien, og linolsyre (LA) fra omega-6 familien. Disse må vi tilføre gjennom maten vi spiser, og de er virkelig livsnødvendige for mange av kroppens prosesser, i tillegg til at de trengs for at kroppen skal lage de øvrige fettsyrene den trenger. Vitalitet og kvalitet i våre celler henger sammen med beskyttelsen som celleveggene våre gir. Vil du gjette hva celleveggene (cellemembranene) består av? Svaret er Fettstoffer først og fremst. Hvis vi er flinke til å få i oss tilstrekkelig med omega- 3/6, hjelper dette celleveggene med å bli fleksible slik at de kan ta opp de næringstoffene  cellene trenger, fra alt det sunne vi spiser av frukt og grønt for eksempel. For lite fett gjør oss trette fysisk og psykisk. Omega 3 er viktig  for sentralnervesystemet og utviklingen av hjernen og spesielt sentralnervesystemet til nyfødte og små barn som vokser raskt. Omega 6 er veldig viktig for å stimulere vekst blant annet. Til sammen har omega 3 og 6 ansvaret for normal funksjon av våre celler gjennom, og iform av, signalstoffer og hormonliknende stoffer kalt eikosanoider (derivert av flerumettede fettsyrer).

Litt komplisert, men egentlig ikke. Det er bare kort sagt livsnødvendig for liten og som stor å tilføre riktige og nok fettsyrer gjennom kosten. To fettsyrer jeg mener er veldig gode, er Happy Perilla Special Okinawa og Eicosan Perilla Okinawa.

Happy Perilla Special inneholder en optimal sammensetning omega -3 /6/6/9 og 7 med blant annet nattlysolje som er spesielt bra for det kvinnelige hormonsystemet og Eicosan Perilla med omega 3/3/3/6/9 og 7 som vil gjennoprette omega 3/6 balansen raskt. Denne er spesielt god ved lette betennelsestilstander i kroppen, for folk som trener mye og har ømme muskler, eller som får i seg generelt for lite omega 6 iforhold til omega 3 (noe som faktisk er veldig vanlig med vårt kosthold idag). Begge oljene inneholder også alle 8 e-vitamintypene.

Vitamin E er blant annet en viktig antioksidant som beskytter cellemembranen mot frie oksygenradikaler og holder cellemembranen myk. Nøtter og avokado er også gode kilder til vitamin E, som sammen med vitamin A, D3 og K er de vitaminene som kalles fettløselige vitaminer.  Solskinnsvitaminet D3-vitamin øker utnyttelsen av kalsium i hele kroppen, fremmer et sunt hjerte- og karsystem, er godt for skjelett og muskler og viktig for immunforsvaret. Fet fisk og sol er de mest kjente kildene til vitamin D3, men også saueull blir brukt til å fremstille disse D3 vitamindråpene, som er meget lettopptakelige. Vi har dråper fra 4uker-2 år og fra 2 år til 100 år

D3-VitaminHva er vitamin A, D3, K og E Viktig for ?

A -flere av kroppens funk­sjoner, bl.a. syn og immunforsvar

D3 -Viktig for opptak av kalsium fra kosten, og er dermed en forutsetning for en sterk benbygning

E -Beskytter cellene i kroppen ved å virke som en antioksidant

K -Nødvendig for at blodet skal stivne, og for optimal oppbygging av skjelettet.

Det var fredagens lille lærdom om fettløselige vitaminer og essensielt fett, som ikke bare er ett fett!

God helg!

3 comments

  1. […] Förbered med Fettsyror! Omega 3, 6, 7 och 9 innehåller en hög koncentration av anioxidanter som bekämpar de fria radikalerna som bildas av solen och ger dig en mjuk, återfuktad och smidig hud innifrån. Läs flera tips om hur du förbereder dig för solen här! […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s