Pepperkaker uten palmeolje og transfett – en rå oppskrift

Rå pepperkaker

For noen dager siden kunne vi lese i Aftenposten sitt innlegg Julekos med bismak at ferdig pepperkakedeig og pepperkaker er fulle av palmeolje. I artikkelen kan vi lese at de fleste ferdige pepperkakeproduktene viser seg å inneholde mellom 7 og 11 prosent palmeolje. Palmeolje regnes som et lite miljøvennlig alternativ, og er også mindre gunstig for helsa.

I fjor lagde jeg rå pepperkaker og de ble utrolig gode. Så det skal jeg gjøre i år igjen. Hvis noen vil prøve en litt annerledes men smaksrik pepperkakevariant så er oppskriften her.

Oppskrift:
4 dl mandler (bløtlegg over natten eller i åtte timer)
2 ss kokosolje
10 ferske dadler
4 ts kanel
Tørket ingefær (ca 1 ss)
Malt nellik (1 ts- smak til)
Litt havsalt

Mal mandlene i en foodprosessor til et fint mel. Bland deretter i kokosolje og dadler før du mikser videre til en deig. Tilsett deretter salt og krydder og bland massen godt. Smak deg frem – kanskje du ønsker mer ingefær eller noen av de andre krydderne. Når du er fornøyd med styrke og smak, trykker du ut kaker i små former. Spises helt rå som de er, eller tørk på laveste temperatur i ovnen med varmluft og døren på gløtt.

6 kommentarer

  1. For de av oss som ikke tåler/liker kokos, kan man bytte ut kokosolje med noe annet? Og er det mulig å bytte ut dadlene? Jeg er både intollerant og allergisk og må derfor spørre. Kresen er jeg også. 😉
    Ellers ser dette ut til å være en oppskrift jeg kunne tåle.

    Følger med på nyhetsbrevene deres på mail, men har ikke kommentert her hos dere før. Jeg er ikke like enig i alt som kommer opp må jeg tilstå. Men synes dere har mange gode tips. Spesielt leser jeg nøye innlegg dere har om mat. Sminke bruker jeg ikke. Så de innleggene som omhandler skjønnhetspleie leser jeg bare løst over. Har anbefalt dere til andre!! 🙂 ❤ ❤

  2. Hei, ja du kan lett bytte ut kokosolje med en annen olje. Jeg har sett oppskrifter med rapsolje som er et forholdsvis smaksnøytralt alternativ. Et annet alternativ til dadler kan være agave sirup eller honning for søtning, men trolig trenger du noe som erstatter dadlenes konsistens. Tåler du annen tørket frukt kan du eventuelt eksperimentere med det. Eksempelvis fiken eller aprikos (kun den økologiske aprikosen som vil kunne fungere siden den er søtere i smaken enn de som er kunstig konservert).

  3. Rapsolje og aprikos høres mye bedre ut!! Noen tips til hvor jeg kan få fatt i økologiske aprikoser? Jeg kan ikke tenke meg at Kiwi butikken her har det. 🙂

  4. Ja, jeg tror det kan bli en god kombinasjon. Haha, nei Kiwi har ikke så bra utvalg enda så lenge. Mulig de har det på Ultra eller Centra. Ellers garantert på Helios og Røtter. Fortell oss gjerne hvordan de blir!!

  5. Dette er ikke butikker vi har i Bergen, så da kan det bli vanskelig. Helios hadde en butikk her, men den ble nedlagt for mange år siden. Desverre. Må bare forhøre meg litt rundt tror jeg. Høre om noen vet om en butikk som kan ha det.

Legg igjen en kommentar

