Kostilskudd før under og etter graviditet

Vi har mange søte kunder som er gravide eller som akkurat har fått baby. Vi får spørsmål om veldig mye som er knyttet til kostillskudd både før og etter graviditet. Derfor har vår dyktige Naturopat Carina laget en oversikt for deg her som burde svare på alt du trenger. Du kan også bestille personlig kostholdsveiledning her i butikken. Hvis du har gode tips så legg gjerne igjen en kommentar til oss her i bloggen eller på facebook.

Før og under graviditet:

Det er svært gunstig å gjøre forbredelser før man planlegger å bli gravid. Miljøet til fosteret burde være optimalt fra befruktningstidspunket for å gi barnet best mulig villkår for optimal helse.

En periode på 3 mnd burde beregnes for å gjøre kroppen forbredt på graviditet. I løpet av denne perioden kan også mannen gjøre noen grep for å forbedre sædkvaliteten. (se under avsnitt “Kosttilskudd for menn”)

I tillegg til å ha et mest mulig “rent” kosthold, er det også en rekke kosttilskudd som kan være nødvendige.

B kompleks

Den viktigste av B-vitaminene for graviditeten er B9- folsyre, som forebygger ryggmargsbrokk hos foster. En fersk studie publisert i The Journal of The American Medical Association har også vist at tilskudd av folsyre i begynnelsen av svangerskapet halverer risiko for utvikling av autisme hos barn. Tilskudd av B- vitaminer bør alltid taes som et B kompleks, da dette øker opptak og effekt av de individuelle B vitaminene.

Multivitaminer

Tilskudd av multivitaminer vil forsikre deg om at du får i deg alt av nødvendige vitaminer og mineraler.

Fettsyrer

En optimal fettsyrebalanse er veldig viktig for utvikling av blant annet nervesystem hos foster. De fleste som spiser et “normalt” norsk kosthold vil ofte ha for mye omega 6 i forhold til omega 3 i kroppen. Dette kan føre til betennelsestilstander og er ikke gunstig hvis man ønsker å bli gravid. Ta derfor tilskudd av omega 3. Vi anbefaler Eskimo 3 da denne er av svært god kvalitet, og fremstilt fra fiskefilèt og ikke fiskelever.

D vitaminer

Dette er vitaminet kroppen lager av kolesterol når solen skinner på huden vår. Det øker opptaket av kalsium i kroppen og vil sørge for at fosteret vil få et sterkt skjelett og sterke tenner. D vitaminer er også veldig viktig for et velfungerende immunforsvar, både hos mor og foster.

Chlorella

Chlorella er et veldig spennende kosttilskudd når det kommer til gravide og ammende. Forskning viser at tilskudd av Chlorella kan begrense overføring av dioxiner til morsmelk. Det vil si at ved å tilføre chlorella, begrenser man at babyen får i seg potensielt skadelige miljøgifter fra mor.

Studier fra Japan beskriver det hvordan 6 g chlorella om dagen, fra ca 14. uke i svangerskap frem til fødsel har gitt gode resultater for å unngå anemi(blodmangel), proteinuri(nyre-svekkelse), ødemer(vannansamlinger). I tillegg bekreftes det at chlorella er en god og naturlig kilde til folat, B-12 og jern for gravide kvinner. Det kommer også frem at de som fikk chlorella hadde lavere sjanse for å få svangerskapsindusert hypertensjon (høyt blodtrykk).

Les mer om disse studiene her.

Begynn med tilskudd av chlorella så snart du bestemmer deg for å bli gravid. Jo tidligere du begynner, jo bedre effekt vil du få.

Magnesium

Gravide har et økt behov for magnesium, og det er ofte man ikke får i seg nok fra kosten. Mange gravide sliter med muskelkramper, og det er på grunn av magnesium mangel. Dette mineralet er også veldig viktig for oppbygning av skjelett og tenner hos fosteret.

Probiotika

En optimal bakteriebalanse i tarmen er svært viktig under graviditet. 70-80 % av immunforsvaret sitter i tarmene, og det er viktig å styrke dette gjennom tilskudd av gode tarmbakterier. Studier har vist at tilskudd av probiotika reduserer risiko for svangerskapsforgiftning og utvikling av allergi og eksem hos fosteret. Dette kan du lese mer om her.

Ammeperioden

Under ammeperioden er det fint å fortsette med multivitaminer, fettsyrer, chlorella, probiotika og d-vitamin. I tillegg er det noen tilskudd som vil støtte kroppen og melkeproduksjonen ytterligere under ammeperioden.

Lecithin

Lecithin virker som en emuglator i kroppen, det vil si at det løser opp fett og lar det flyte lettere rundt i kroppen. Lecethin er et must for ammende kvinner da det hindrer brystbetennelser.

Ricebran

Ricebran, eller riskli på norsk, har blitt brukt i Kina av gravide og ammende i svært lang tid. Riskli er spesielt rik på E og B vitaminer, i tillegg til gode fettsyrer. Det vil gi en svært næringsrik morsmelk i tillegg til å gjøre underverker for hud, hår og negler.

Amme te

Amme te er en blanding av utvalgte økologiske urter – anis, karve, fennikel og bukkehornskløver – som i århundrer har vært kjent for sine melkestimulerende egenskaper. Denne velsmakende teen kan drikkes fra slutten av graviditeten og under hele ammeperioden.

Kosttilskudd for fruktbarhet hos menn

Så mange som 1 av 5 norske menn har en spermkvalitet som assosiert med redusert fruktbarhet. Det er svært viktig å holde seg unna røyk og alkohol og bruke mest mulig økologiske produkter da sprøytemidler kan ha en østrogenlignende effekt i kroppen som ikke er gunstig for spermproduksjonen. I tillegg finnes det er det en rekke kosttilskudd som kan ha en positiv virkning på sæden.

Sink

Sink-tilskudd har vist seg å øke testosteron-nivået, antallet sædceller og cellenes bevegelse og aktivitet.

C vitamin

C vitamin er en antioksidant som beskytter sædcellene mot DNA skade.

D vitamin

En Australsk studie basert på 800 infertile menn konkluderte med at tilstrekkelig med D vitamin øker kvaliteten på sæden.

Selen

Studier har vist at tilskudd av selen gir en høyere andel levedyktige sædceller. I tillegg virker selen som en antioksidant som beskytter sædcellene.

Les mer om kosttilskudd for sædkvalitet her

Kosttilskudd for småbarn

Probiotika

Svært mange barn sliter med sensitiv mage, luftsmerter og matintoleranser. Probiotika er gode tarmbakterier som hjelper mot alle typer fordøyelsesrelaterte plager ved å regulere magen. Tilskudd av probiotika er også svært gunstig for immunforsvaret og kan hindre utvikling av allergier.

D vitamin

Da spebarn skal være minimalt i solen, anbefales det tilskudd av D vitamin fra 4 ukers alder.

Fettsyrer

Omega 3 fettsyrer er veldig viktig for utvikling av nervesystem, hud og ledd hos barn. I stedet for tran, anbefaler vi Eskimo 3 kids, da denne ikke er varmebehandlet slik som vanlig tran.

3 comments

  1. Hei, ja det kan man. 1/2 teskje er nok for barn under 1 år. Eskimo 3 er et mye bedre alternativ enn tran, da fettsyrene ikke er varmebehandlet på like høye temperaturer som tran.
    Carina

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s