Derfor trenger du B vitaminer

Som naturopat her på Gimle anbefaler jeg svært mange av kundene våre å ta tilskudd av B vitaminer. Det som er felles for disse vitaminene er at de er vannløselige. Det betyr at kroppen tar til seg det den trenger til den oppnår vevsmetthet. Overskuddet skilles ut igjennom urinen. Vi har derfor veldig kortvarige lagre av B-vitaminer og må få i oss litt hver dag. Unntaket er vitamin B12, som kan lagres lengre i kroppen.

B-vitaminer sørger for at kroppen klarer å utnytte energien fra karbohydrater, fett og protein. På den måten kan vi si at B-vitaminer gir energi og er fantastisk å ta om du føler deg litt trøtt og sliten. Samtidig er flere av B-vitaminene nødvendig for at kroppen skal kunne produsere og reparere DNA og produsere protein, utvikle normale røde blodceller og vedlikeholde nervene.

Mange kvinner opplever en gang i livet celleforandringer i livmorhalsen. Dette er veldig ofte forbigående, men kan virke skummelt, da dette kan utvikle seg til kreft. Jeg har hatt mange pasienter som har fått dette og anbefaler alltid tillskudd av folat, B12 og D vitamin. I så og si alle tilfeller har den neste celleprøven vært normal.

Når man drikker alkohol, tømmes kroppen for de vannløslige vitaminene. Prøv gjerne å ta en stor dose med B vitaminer neste gang du kommer hjem fra fest. Dette vil garantert sørge for at du ikke føler deg så ille neste dag.

Om man lever et stressende liv hvor man føler at tiden ikke strekker til, skilles det ut stresshormoner fra binyrebarken. Man får da et økt behov for B vitaminer. B vitaminene er kjempe fine å ta om kvelden, da de har en beroligende effekt og øker søvnkvaliteten.

Gode kilder til B vitaminer fra kosten er grove kornvarer og brød, kjøtt og innmat, grønnsaker, særlig grønne grønnsaker, poteter, nøtter, bananer og sitrusfrukt. B12 derimot finnes kun i animalsk mat, som egg, melk og kjøtt. Om man er vegetarianer og spesielt veganer må man ta tilskudd av B12 daglig. Mangel på B12 kan være farlig, og gi blodmangel og skader på nervesystemet. Symptomer på mangel på B12 og andre B vitaminer er sår og sprekker i munnvikene, tørr og flassende hud, sår tunge og såre øyne.

7 comments

  1. Hei:) I forhold til celleforandringer i livmorhalsen og B12, så tar jeg et B-stress complex som inneholder 25 mcg B12. Tror du det er nok B12 eller skal jeg kjøpe et ekstra tilskudd med B12? Med vennlig hilsen Ellen

  2. Hei, B12 finnes også i Spirulina og i Chia-frø, så det er ikke kun i animalsk mat man finner det.

  3. Tusen takk Gimle, for rådet om b-vitaminer mot celleforandringer!!

    Har dere noen gode råd mot gjentatte munnsår-utbrudd også?

  4. Hei,
    Mot munnsår er aminosyren lysin mye brukt (store doser, ca 3 gram daglig ved utbrudd) , rød marine alger er også veldig effektive mot munnsår.
    Hilsen Carina

  5. Det stemmer at spirulina og chia frø også inneholder B12, men er man veganer er ikke disse kildene tilstrekkelige, og man burde alltid da et tilskudd for å forsikre seg om at man ikke får mangler.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s