Derfor burde du begrense ditt inntak av hvete

Hvetekornet er ikke som det en gang var. I følge hjertespesialist Dr. William Davis er moderne hvete en kronisk gift. «Hveten vi spiser i dag, er ikke den samme hveten som din bestemor pleide å spise. Denne 50 cm høye planten er et resultat av genetisk forskning på 60 og 70 tallet. Den har mange nye egenskaper som ingen har fortalt deg om, for eksempel inneholder den et helt nytt protein som kalles gliadin. Dette må ikke forveksles med gluten. Jeg snakker ikke om mennesker med sølaki, men om alle andre, for alle kan være sårbare for gliadin, som er et opiat. Gliadin setter seg altså på opiatreseptorene i hjernen og stimulerer appetitten, slik at vi konsumerer 440 flere kalorier om dagen, 365 dager i året», avslutter han. Han anbefaler alle som ønsker å gå ned i vekt om å kutte ut hvete helt. 

Men hvorfor kan ikke produsentene gå tilbake til den opprinnelige hvetesorten? I følge Davies kan de det, men det ville ikke vært økonomisk gunstig, da den gamle hveten ikke produserer like mye korn per mål som den nye «monsterhveten». 

Det er ikke bare Davies som har gått til kamp mot hveten. En rykende fersk studie viser nå at gluten/ gliadin sensitivitet er relatert til autisme hos barn. Mange av våre kunder som har fjernet hvete fra sitt barns kosthold har rapportert at de har fått et helt nytt barn! Vekk forsvinner konsentrasjonsproblemer, sinneutbrudd og humørsvigninger. 

Er du i tvil om du reagerer negativt på hveteprodukter? Typiske symptomer er oppblåst mage, vondt i magen, hodepine, leddsmerter, vannansamlinger i kroppen og urenheter, spesielt i pannen. 

3 comments

  1. Hei. Takk for info. Betyr det at å bruke speltmel fra eksempelvis Helios eller Holli mølle vil være bedre? Hva med Emmer, eller andre ur korn, inneholder de gliadin?
    Mvh Hege

  2. Hei Hege.
    Mens hovedkilden til gliadin er hvete, inneholder både spelt, rug og bygg også gliadin. Jeg råder alle til å begrense sitt inntak av alle disse kornsortene, spesielt om man ønsker å gå ned i vekt. Gode alternativer er amarant, havre, ris, mais eller bokhvete.

    Hilsen Carina

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s