Dilla på Hummus!

Jeg har virkelig gjenoppdaget Hummus. Selv om jeg kommer fra et nord-afrikansk hjem, så har denne klassikeren dessverre gått i glemmeboksen. Hummus er nemlig blant nasjonalrettene i flere nord-afrikanske land langs middelhavet, og er fast inventar på  middagsbordet. Jeg bruker nå hummus som pålegg, dipp, tapas og erstatning for kjøtt. Til lunsj blir sandwich og wraps fylt med hummus og jeg har den ofte til salat.

Hummus er  utrolig deilig å servere ved siden av grillmaten. Fantastisk lett, godt og sunt! Jeg lager alltid ekstra og fryser ned, noe som er super praktisk i en hektisk hverdag!

Fetisjen startet da jeg ble introdusert for «gulrot-hummusen» i Camilla Jensens bok «Grønt». Jeg kan garantere at du blir minst like inspirert som meg til å utforske grønnsaker, frukt, bær og nøtter på en helt ny og annerledes måte. I mitt tilfelle, i form av hummus. I alle varianter! Jeg tenkte jeg skulle dele noen av mine favoritter med dere:

image (2)
Gulrot-hummus (favoritten!)

4 ss extra virgin olivenolje

5 gulrøtter

1 frisk, rød chili, kjerne ut og grovt hakket

1 ss malt spisskummin

1 ss sesamfrø

1 ts uraffinert hav- eller bergsalt

3 ss tahini

2 ss flytende honning

1-2 fedd hvitløk (står ikke i oppskriften, men jeg digger hvitløk! )

noen dråper sitronsaft

Sett stekeovnen på 180 C. Fordel oljen jevnt utover en ildfast form ( her har jeg også brukt kokosolje, kjempegodt for de som liker smaken ). Del gulrøttene i to på langs. Legg dem i formen og dryss over den hakkede chilien, spisskummin, sesamfrø, salt og evt. hvitløk. Bland alt sammen og sett formen midt i ovnen i 35-40 min. Ha alt fra formen over i en blender eller mikser, tilsett tahini, honning og sitronsaft, og kjør alt sammen til en ganske jevn mos. NB! Jeg er en hardbarka «stavmikser-fan». Raskt og lettvint!

Gårsdagens nattmat

image

En annen deilig favoritt er en mer tradisjonell hummus basert på kikerter, med en liten vri. Til denne bruker jeg ikke stavmikser, men kjøkkenmaskinen (røregrinden er riktig verktøy her) eller en potetmoser. Vrien er at denne hummusen ikke skal bli en helt jevn mos, men at vi skal ha synlige biter av kikerter.

Klassisk hummus – med en vri

(Stor porsjon! Må gjerne halveres, men jeg pleier å fordele den i porsjoner som jeg fryser ned)

bilde

 

2 l nykokte kikerter

3-4 fedd hvitløk, lett stekt i kokosolje eller extra virgin olivenolje (gjerne begge deler)

2 ts spisskummin

6 ss extra virgin olivenolje

noen dråper sitronsaft

2-3 ts fint uraffinert havsalt

en stor bunt kruspersille

Bland alle ingrediensene (utenom kruspersillen) sammen i kjøkkenmaskinnen.  Til slutt blander du inn kruspersillen med f. eks en sleiv , som gir hummusen det lille ekstra. Enjoy!

Tips til noen gode og grønne kokebøker som inspirerer kommer her:

«Grønt»

Camilla Jensen

dca7f-902775_620932591267425_1801271553_o

«Yogamat»

Anna Gidgård

bokinfobild2

«Food for thought»

Blueberry

Ulrika Holm

Books-01

2 comments

Legg igjen en kommentar

