Helenes univers skriver om Nuori ferskvarehudpleie

jasmi-portrait_4-900x1348

Jasmi Bonnén er grunnleggeren av den ferske hudpleieserien Nuori. Hennes lille team i København lager boxfresh hudpleie som distribueres over hele verden.

nuori-face
Nuoris produkter er ferske og må brukes innen 12 uker.

Hudpleieprodukter produseres stort sett for å vare i 30 måneder, og må vanligvis brukes opp innen ett år etter at du har åpnet boksen. Med Nuori  er det annerledes. De serverer nemlig helt fersk hudpleie som må brukes senest seks måneder etter at den er produsert på fabrikken.

– Hudpleie som er produsert som ferskvare gir mer potente aktive ingredienser og muligheter for helt rene produkter uten å måtte inngå kompromisser på grunn av holdbarhet, sier grunnleggeren av Nuori, Jasmi Bonnén.

Hun er opprinnelig finsk, men har bodd hele sitt voksne liv i Danmark og utviklet Nuori der. Gimle Parfymeri i Oslo var det første parfymeriet utenfor Danmark som tok inn det som har vist seg å bli en raskt voksende suksess. Jeg møter Jasmi på senhøsten ved Gimles koselige kjøkkenbord, som er blitt en arena for mange nye oppdagelser innenfor skjønnhetens verden de siste årene, i anledning lansering av Nuoris nyeste produkt Supreme Moisture Mask.

img_8606
Frokost på Gimle parfymeri innebærer friske, økologiske ingredienser til kroppen og visuell nytelse for øynene.

– Vi har vært veldig selektive i forhold til distribusjonen av hudpleieserien, men vi har vokst veldig fort og det har vært en fantastisk suksess siden vi lanserte på Colette i fjor hvor vi fikk mye oppmerksomhet som har hjulpet oss videre. Nå er Hong Kong vårt største marked, de elsker det ferske konseptet og er jo som vi vet veldig opptatt av å pleie huden sin skikkelig. Vi har nettopp lansert produkter i New Zealand, Australia og i USA. Jeg har nylig flyttet til New York med familien og pendler til København for å holde liv i den lille bedriften sammen med et fantastisk team der.

Jasmi har jobbet for andre kosmetikkmerker tidigere og forundret seg over at man ikke kunne lage ferskere produkter. Ulempene med den lange holdbarheten er nemlig at effektiviteten av aktive ingredienser som A, C og E-vitaminer blir ustabile og mister sine effektive egenskaper i løpet av noen få måneder.

– C-vitamin er den mest ustabile ingrediensen og den brytes ned i samme sekund som den kommer i kontakt med noe annet. I løpet av fire måneder synker konsentrasjonen av aktive ingredienser med 30% og i løpet av seks måneder med 50%. Mange kosmetikkfirmaer forsker nå på hvordan man kan stabilisere c-vitamin og andre aktive ingredienser slik at de fortsatt skal fungere aktivt på huden etter at de har blitt blandet med andre ingredienser. Problemet er at man da må tilsette mange andre stabiliserende ingredienser som kanskje ikke er så bra for oss.

jasmi-portrait_3
Jasmi Bonnén valgte å gå mot strømmen, noe som viste seg å være en suksess.

Mot strømmen

Jasmi tenkte anderledes. Hvorfor ikke tenke på hudpleie som mat? Jo renere den er, jo friskere ingrediensene er, jo bedre vil den virke på huden.

– Jeg tenkte motsatt enn mange andre selskaper for ni år siden da jeg fikk denne ideen. Isteden for å fylle kremene med stabiliserende konservering og emulgatorer, ønsket jeg å finne ut om det gikk an å lage renere produkter.

Det skulle gå fem-seks år og et par unger før Jasmi tok opp tråden igjen. Da hadde fersk mat og drikke blitt enda mer populært og det hadde dukket opp juicebarer på hvert gatehjørne. Men Nuori ble Jasmis tredje barn og de første kremene så dagens lys i København for to år siden.

Fordi hudpleieproduktene er ferske, må de brukes opp relativt raskt etter kjøp. De skal ikke stå på hylla til pynt, selv om den fine innpakningen innbyr til nettopp det. Kremene lages i porsjoner og må brukes innen 12 uker. Det står på pakningen når den må brukes. Nuori kan kjøpes på Gimle parfymeri.

nuori-supreme-moisture-mask
Det nyeste produktet i Nuori-familien er en fuktighetsmaske som du kan sove med hele natten.

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s