Lecitin – fettet som balanserer

Om en føler at kroppen er i helspenn og stresset, eller trenger at hjernen holder seg klar og konsentrert (til eksamen for eksempel) kan lecitin være noe for deg. Alle kroppens celler har en membran rundt seg som inneholder fosfolipider. Lecitin inneholder fosfolipider og vil dermed være støttende for alle kroppens celler. Hjernens celler og nervecellene våre består av spesiellt mye fosfolipider (1/3 av hjernen består av fosfolipder!). Og det foregår forskning på en mulig sammenheng mellom alzheimer og parkinsson og mulig lecitin mangel.

Lecitin brukes ofte som ett emulgleringsmiddel da det kan binde seg både til fett og vann, det er derfor fint å bruke for de som opplever brystbetennelse, da mange opplever at melken blir mer flytende med lecitin tilskudd. Dessuten er det både bra for en mor i ammetåke og for barnet som skal utvikle seg og trenger masse godt fett.

Gode kilder til lecitin er i rå eggeplomme, soyabønne olje (husk at de fleste soyaoljer er varmpressede ødelagte oljer som i tillegg stamme fra genmodifisert soya) og solsikker. Vi selger lecitin i pulver form fra soyabønner som ikke genmodifisert.

Jeg putter nesten alltid lecitin i smoothien min den smaker mye bedre med den i, og om jeg vet at jeg har en utfordrende dag tar  jeg en ekstra skje sammen med riskli for å holde meg i balanse og ikke ta helt av i en stresset hverdag.

3 kommentarer

  1. He, he, vi har den inne i butikken, bor du utenfor byen så sender vi gjerne til deg 🙂

Legg igjen en kommentar