Allt du trenger å vite om hva du egentlig smører deg med!

För mig startade vägen in i den økologiska världen med en allergisk reaktion av min flitigt använda ögonskugga. Med röda, svullna ögonlock började jag fråga mig varför jag så plötsligt reagerat? Inte långt senare berättade en kund för mig att hon upptäckt hur effektivt det var att använda våtservietter til baby för att ta bort rödvinsfläckar. Fläckborttagning och ömtålig baby hud är något som i min värld verkligen inte passar ihop! Vad smørjer vi oss egentligen med?

Huden är kroppens största organ och kan absorbera upp till 80% av ämnen du smörjer på ytan. Visste du att en vanlig morgonrutin med med icke-eko logiska hudvårdsprodukter innebär att du utsätts för över  200 olika kemikalier?  90 % av de ämnen som idag används i kosmetika har aldrig blivit blivit testade för sin hälsopåverkan. Tur då att vi på Gimle Øko  finns och kan guida dig rätt i skönhetsdjungeln!

Jag kan verkligen rekommendera  dokumentärfilmaren och miljöjournalisten Katarina Johanssons bok «Badskumt. Gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg»  En bok som på ett lättsamt och lite humoristiskt sätt går på djupet med vad som egentligen finns i våra badrumsskåp, och som gav mig svar på alla  mina funderingar!

badskumt

 

Många  av våra kunder har gått över till økologiska produkter under sin graviditet. Fler och fler blir mer medvetna och hur kemikalier påverkar både oss och babyn i magen.

I Katarinas senaste bok «Den onda badankan : Ditt barn och de osynliga gifterna»  ligger fokus på de yngre. En bok Katarina skrev när hon själv fick barn och började söka egen info om alla produkter vi då använder. Redan vid födseln har barn idag upp till 200 hundra främmande ämnen i blodet!

 

den-onda-badankan-ditt-barn-och-de-osynliga-gifterna

 

En riktigt bra hemsida med massa information är Er Det Farlig, fullt med fakta om alla typer av produkter, inte bara kosmetikk. Här finner du ut om hur du väljer grønt och undviker farliga ingredienser i allt från bildäck och islolasjon till bleir och leketøy.

Forbrukerrådet har lanserat Hormonsjekk för Android och iPhone, ett hjälpmedel för att kunna skanne hudpleie och kosmetikk for hormonforstyrrende kemikalier.

Hos oss kan du köpa baby produkter från Erbaviva och The Organic Pharmacy , och vi har även ett urval av säkra tåteflasker och smokker av naturgummi!

 

Legg igjen en kommentar