Hvetegressjuice med helsebringende egenskaper

Hva er egentlig forskjellen på fersk hvetegress og hvetegress i pulverform? Er det forskjell på næringsinnhold i tørket hvetegress vs ferskt som man juicer selv?

Denne uken tester vi hvetegress som vi presser selv her i butikken, og det smaker helt fantastisk. Det  lukter som nyklippet gress, smaker så søtt og friskt at man bare har lyst på mer! Jeg har selv prøvd Baker Hansen sin hvetegress shot, og det smakte faktisk ikke  godt. Her spiller nok kvaliteten på hvetegresset en stor rolle. Det vi presset idag var mye søtere, friskere og bedre 🙂

Vi ble tipset av kunder som har fått en helt ny vitalitet etter å ha begynt med å presse hvetegress selv hver eneste dag. Ikke bare smaker det vidunderlig men det gir både optimal næring til kroppen og har en rekke helsebringende egenskaper, som for eksempel;

  • Regulerer fordøyelsen, lett kolesterolsenkende, betennelsesdempende, energigivende, stabiliserer blodsukkeret
  • Hvetegress har et veldig høyt jern -og klorofyll innhold, er rikt på fiber, nøytraliserer co2 i kroppen og virker lett avgiftende i kroppen.
  • Hvetegresset har blant annet et høyt proteininnhold, mye kalsium, magnesium, jern,  samt vitaminer, mineraler, og rikelig med essensielle fettsyrer.

Lær mer om hva klorofyll er

Vi har også hvetegress i pulverform, og det er vanskelig å si om den friskpressede juicen av hvetegress er sunnere en hvetegress i pulverform. Har du en erfaring med dette? Hvetegress i pulverform sies å være vel så sunt og helsebringende, og ikke minst veldig praktisk. Det er kanskje en av hovedforskjellene, at man trenger en juicer for å presse ferskt hvetegress, man får litt ekstra oppvask, og må beregne ca 1 kg hvetegress til ca 5 dl juice. Vi brukte en Juicepresse fra Wilfa  som vi fikk anbefalt, og det gikk fort og greit å presse juicen, og uansett om hvetegress i pulverform har alle næringsverdier bevart, smaker det ferske utrolig mye bedre.

Du kan lese mer om hvetegress her

9 kommentarer

  1. Jeg bruker hvetegress i pulverform ,har ikke brukt det lenge,så jeg kan ikke si om det har noe helsebringende effekt enda. Jeg har astma,allergi og atopi

  2. Jeg fikk gode resultater etter to år med alger og hvetegress på min egen allergi. Vi er alle individuelle, lykke til!

  3. Det fine er at etter en stund på alger og gress slutter du å få lyst på mat som kroppen din egengtlig ikke trenger. I mitt tilfelle har det totalt sett gitt meg mere overskudd og energi. Kroppen min er mindre belastet og derfor håndterer den bedre allergiene mine. Det er veldig spennende med livsstilsendringer..

  4. Du kan ringe 908 29 913, husker desverre ikke hva damen heter, pinlig.. Hun er i Oslo hver torsdag, og leverer på Skøyen i tolv tiden. Fantastisk kvalitet!

  5. Hei 🙂 Man trenger ikke bruke saftpresse.Holder lenge med stavmixer.Da får man også brukt hele gresset.Ta bare en håndfull av gresset sammen med et glass vann(gjerne kokt),og la stavmikseren gjøre jobben :-))

Legg igjen en kommentar